Veľké sklamanie, cyklotrasa zo Strečna do Vrútok tak skoro nebude

foto-1-4 Kedy bude dokončená cyklotrasa zo Strečna do Vrútok? Foto: ľch

ŽILINA – Proces výstavby cyklotrasy zo Žiliny cez Strečna do Vrútok nejde tak rýchlo, ako by cyklonadšenci chceli, ale sú na to objektívne dôvody?

Čo proces spomalilo?

Najskôr musel Žilinský samosprávny kraj čakať na posudzovanie vplyvu na životné prostredie EIA takmer päť rokov. A keď konečne dostal v januári 2020 kladné stanovisko, vyskytlo sa niečo, čo celý proces zabrzdilo. Obec Nezbudská Lúčka nesúhlasila s dokumentáciou na územné rozhodnutie a problémom bola aj petícia chatárov z osady Jánošíkovo. Iné ako navrhnuté trasovanie je už v súčasnej fáze vylúčené. Cyklotrasa bola schválená v územnom pláne ŽSK ako verejnoprospešná stavba a počas procesu EIA nebola vznesená žiadna požiadavka na to, aby trasa neviedla pod chatovou osadou, resp. cez obec Nezbudská Lúčka.

Aktuálny stav

„Momentálne prebieha projektová príprava spomínanej cyklotrasy. Termín začatia a ukončenia stavby bude určený až po úspešnom absolvovaní všetkých prípravných procesov. Obec Nezbudská Lúčka obdržala od spoločnosti, ktorá pre nás zabezpečuje projektovú dokumentáciu, žiadosť o vyjadrenie, ktoré však zatiaľ nemáme k dispozícii,“ uviedla pre Štandard hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.

Trasovanie

ŽSK chce na výstavbu využiť prostriedky z fondov EÚ. Odhadovaný rozpočet je niekoľko miliónov eur. Úsek Žilina – Strečno – Lipovec – Vrútky by v celej svojej dĺžke prechádzal údolím rieky Váh, Vážskeho derivačného kanála a rieky Turiec. Bol by umiestnený v koridore mimo hlavného cestného ťahu I/18. Cyklotrasa by sa začínala pri Mestskom úrade vo Vrútkach, pokračovala by v smere na Lipovec a potom do blízkosti chatovej osady Jánošíkovo, kde by sa cez lávku neďaleko od tunela dostala na druhú stranu rieky. V tomto priestore, na ľavom brehu, bude treba do koryta Váhu dočasne dosypať materiál, aby bola cyklocestička v bezpečnej vzdialenosti od rieky a železničnej trate. Na vysunutých pilotoch by kopírovala časť Domašínskeho meandra, až by vyústila na lúku a následne pokračovala na miesto oproti Starhradu.

Rekonštrukcia mosta

Projekt počíta s tým, že sa lávkou cyklotrasa premostí na opačnú stranu smerom na Nezbudskú Lúčku. Odtiaľ sa cyklisti dostanú po moste ponad Váh do Strečna. Tento bývalý most pre peších sa momentálne rekonštruuje, do decembra 2023 by mal byť súčasťou cyklotrasy. Ako Štandard informoval starosta obce Strečno Dušan Štadáni, táto rekonštrukcia v hodnote cca 600 000 eur je hradená z eurofondov. Zo Strečna, kde sa úsek v dĺžke 2,2 km dokončil koncom vlaňajšieho roku, sa cyklotrasa napája na okruh po ľavom brehu Vodného diela Žilina smerom na Budatín, Kotešovú až do Trenčianskeho kraja.

Benefity

Ak sa projekt cyklotrasy Vrútky – Žiliny (úsek má byť v budúcnosti súčasťou Vážskej cyklomagistrály, najväčšej na Slovensku) zrealizuje, podporí to rozvoj cyklodopravy, cykloturistiky a cestovného ruchu, bude to mať priaznivý vplyv na životné prostredie (čím bude na frekventovanej a preťaženej ceste popod Strečno menej áut, tým lepšie). Obyvatelia oboch regiónov by na bicykli mohli cestovať napr. do práce, školy, ale aj za športom či relaxom. Samostatne vedená, zhruba 20 km dlhá cyklotrasa z Vrútok do Žiliny by cyklistom poskytla bezpečie a pôžitok z jazdy.


Ďalšie články