Dopravný analytik: kontrola problémových vodičov je náročná, ohrození sú hasiči aj záchranári 

Dopravný analytik: kontrola problémových vodičov je náročná, ohrození sú hasiči aj záchranári  Tragická dopravná nehoda na diaľnici D1. Foto: KR PZ Trenčín

TRENČÍN – Tragická dopravná nehoda, ktorá sa stala na diaľnici D1, si vyžiadala život dvoch zasahujúcich hasičov. O bezpečnosti na cestách, ako sa zachovať pri technických problémoch auta na diaľnici a ako riešiť problémových vodičov sme sa rozprávali s dopravným analytikom Jozefom Drahovským.

Vodič kamiónu v pondelok (27. 5.) z doposiaľ nezistených príčin narazil do auta mýtnej polície pri Hornej Strede a následne aj do hasičského auta. Vo veci prečinu usmrtenie v súbehu s prečinom ublíženie na zdraví začala polícia už trestné stíhanie.

Poľského kamionistu (40) umiestnili v cele policajného zaistenia, vyšetrovateľ už podal návrh aj na väzobné stíhanie obvineného. Tragická dopravná nehoda je stále predmetom vyšetrovania.

„Keď som sa to dozvedel, spomenul som si na videá z podobných nehôd. Zachytávajú vodičov s výrazom ako keby v tranze, pričom neprekračovali maximálnu povolenú rýchlosť. Pozerali pred seba šikmo dole, čiže na krátku vzdialenosť, ktorá postačovala na udržanie vozidla na vozovke a na jazdu za predchádzajúcim vozidlom,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Hlavným problémom je podľa neho situácia, keď sa dané vozidlo ocitne prvé v kolóne a vodič nepozerá do diaľky. „Reaguje neskoro alebo vôbec a dochádza k nárazu v plnej rýchlosti s tragickými následkami. Najčastejšie do posledného vozidla v kolóne alebo záchranárov a vozidiel vykonávajúcich údržbu,“ pokračuje Drahovský.

Vodič pravdepodobne najprv narazil do auta mýtnej polície, kde zachytil kamión pravý roh vozidla. Následne čelný náraz do prvého hasičského auta, ktoré zotrvačnosťou vrazilo do druhého hasičského auta. V tom čase hasiči, ktorí zahynuli, likvidovali požiar odstaveného auta. Ak má šofér na diaľnici so svojím vozidlom technické problémy, mal by sa držať týchto pokynov.  

„Ak dokáže ísť, tak pokračovať v jazde po najbližšie odpočívadlo alebo odstavný ostrovček. Ak vozidlo zastaví, potom treba čím skôr dostať celú posádku za zvodidlá a následne v reflexnej veste s trojuholníkom v ruke ísť za zvodidlami v protismere prichádzajúcich vozidiel a mávať s ním. Samozrejme, ihneď volať núdzové číslo Národnej diaľničnej spoločnosti,“ radí dopravný analytik.

Problémom sú však záchranári a hasiči, ktorí konajú priamo na vozovke a vo veľkej väčšine sú na mieste nehody ako prví. V tomto prípade stálo pred nehodou auto mýtnej polície a za ním dve hasičské autá, no ani tieto opatrenia a výstražné signály nezabránili nárazu vodiča nákladného vozidla.

Podľa Drahovského je pre políciu spôsob kontroly takýchto vodičov veľmi náročný. „Z vonku sa problematický vodič nedá rozoznať. Vozidlo neprekračuje maximálnu povolenú rýchlosť, ide v jazdnom pruhu s primeraným odstupom od predchádzajúceho vozidla,“ poznamenal.

Problémy by sa mohli riešiť cez jazdných asistentov. „Kontrolu treba dať do auta, a to vo forme asistenta jazdy v jazdných pruhoch a adaptívneho tempomatu, ktorý nielen spomalí za predchádzajúcim vozidlom, ale aj zastaví vozidlo pred prekážkou,“ opísal odborník.

Na otázku, či by uvítal tvrdšie tresty problémových vodičov, ktorí spôsobili tragédiu, odpovedal. „Vždy má byť výška trestu podľa spoločenskej závažnosti porušenia zákonov a následkov z takéhoto porušenia voči ostatným, so zvážením miery následného odškodnenia. Za spôsobenie úmrtia je vysoký trest. Keďže je veľmi pravdepodobné pochybenie vodiča kamiónu, tak je veľmi pravdepodobné, že daný vodič bude odsúdený na viacročné nepodmienečne odňatie slobody,“ doplnil Jozef Drahovský.

Dopravný analytik Jozef Drahovský by uvítal kontrolu formou asistenta jazdy. Zdroj: Jozef Drahovský
Vyšetrovateľ PZ z Nového Mesta nad Váhom už vzniesol obvinenie. Foto: Hasičský a záchranný zbor

Ďalšie články