Trenčianska nočná mora menom Terminál

Trenčín sa mal pýšiť moderným Terminálom. Trenčín sa mal pýšiť moderným Terminálom. Foto: SIRS

TRENČÍN – Ak má mesto pod Matúšovým hradom nejakú čiernu „machuľu“ na svojej mape, tak je to určite lokalita autobusovej a železničnej stanice. Na to nemusia v Trenčíne organizovať žiadnu anketu medzi domácimi obyvateľmi a už vôbec nie medzi návštevníkmi prichádzajúcimi do najmenšieho zo slovenských krajských miest vlakom či autobusom. Každý chce mať prechod týmto priestorom čo najskôr za sebou, a ak by existovala možnosť prejsť ho so zavretými očami a zadržaným dychom, určite by to väčšina z nich využila.

Trenčiansky dopravný terminál v priestoroch autobusovej a železničnej stanice mal byť vzorovým príkladom pre väčšie mestá na Slovensku, ako integrovať dopravu do jedného prestupového priestoru, kde čakajúceho cestujúceho neotravujú smrad, nečistoty a ani dážď s vetrom, či v zime mráz. Do celkovej investície za 100 miliónov eur mala trenčianska radnica prispieť len ochotou predať pozemky či zmeniť územný plán v prospech projektu investičnej spoločnosti SIRS Development.

Všetko išlo sprvoti ako po masle, samospráva zinkasovala takmer milión eur za predané pozemky, ale na druhej strane nad nimi stratila kontrolu a musela sa spoliehať na to, že investor svoj zámer uskutoční a verejnosť bude trpezlivá.

Nestalo sa ani jedno, ani druhé. Dalo sa to predpokladať? Dnes už existujú dôkazy o tom, že ak chce niekto spolupracovať s podnikateľom Georgeom Trabelssiem, musí byť pripravený na všakovaké prekvapenia. Svoje by o tom vedel rozprávať žilinský primátor Peter Fiabáne, a to chcel krátko po nástupe do funkcie pred piatimi rokmi len vzťahy so spomínaným podnikateľom po svojich predchodcoch „upratať“.

Richard Rybníček primátoruje v Trenčíne už štrnásty rok a nočná mora menom Terminál ho tak sprevádza prakticky po celý čas pôsobenia na radnici. A aj preto jeho najväčší kritik z radov poslancov a v ostatných primátorských voľbách aj jediný vyzývateľ Miloš Mičega využíva každú jednu príležitosť na to, aby mu pripomenul sľuby z minulosti o tom, ako sa bude Trenčín pýšiť zrevitalizovanou autobusovou a železničnou stanicou.

Dnes už je Terminál dlhší čas v „terminálnom“ štádiu a čoskoro bude „pochovaný“ novou dohodou medzi mestom a SIRS Development. Tá jednak zmaže prebiehajúce súdne spory medzi obomi stranami, ale hlavne sa postará o akú-takú revitalizáciu autobusovej stanice. Lenže už to bude projekt len za dva milióny eur namiesto ohlasovaných sto miliónov.

Všetkým zainteresovaným musí byť jasné, že autobusovú stanicu treba mať vynovenú do konca roku 2025, keďže rok nasledujúci má byť pre Trenčín historickým v súvislosti so ziskom titulu Európske hlavné mesto kultúry. Dvaja politickí rivali sa dnes nevedia zhodnúť na tom, či projekt ešte má prejsť verejnou diskusiou.

Mičega k tomu nabáda, podľa neho si to verejnosť zaslúži. Rybníček to zas nepovažuje za potrebné, keďže na rozdiel od Terminálu je revitalizačný projekt za dva milióny eur len malou investíciou. Pripravený je však poskytnúť dostatočne veľkú miestnosť pre rokovanie komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného plánovania, ktoré je plánované na 13. februára.

Tak sa teda Trenčania ukážte, ako veľmi vám aktuálny stav stanice leží v žalúdku. Aj stovka zúčastnených by bola dôkazom o tom, že verejnosť si zaslúži byť do dôležitých vecí zainteresovaná.


Ďalšie články