Dočkáme sa v Trenčíne prívetivejších prevádzok? Tím EHMK 2026 bojuje s vizuálnym smogom

Manuál reklamy je už verejne dostupný. Manuál reklamy je už verejne dostupný. Foto: Trenčiansky Štandard

TRENČÍN – V utorok bol médiám predstavený Manuál reklamy a označovania prevádzok v meste Trenčín. Vecný a prehľadný návod má slúžiť ako inšpirácia pre prevádzkarov podnikov a predajní.

Manuál obsahuje veľa dobrých aj zlých príkladov, ktoré poukazujú na to, ako môže jednoduchý a vkusný vizuál prilákať zákazníkov a naopak, agresívna reklama vyrušovať okolie.

Boj s vizuálnym smogom

„V rámci projektu Európske hlavné mesto kultúry vznikol v Trenčíne nový koncepčný dokument Manuál reklamy a označovania prevádzok. Pre mesto bude nástrojom na boj s vizuálnym smogom, teda zahltením reklamou, pútačmi a značkami. Benefitovať však z neho môžu aj prevádzky – obchody, kaviarne, reštaurácie či poskytovatelia služieb,“ uviedol tím Európskeho hlavného mesta kultúry (EHMK) 2026.

Patrik Žák, viceprimátor mesta Trenčín, ozrejmil, že manuál si nechce vynucovať zmenu dizajnu prevádzok, ale pozitívnym spôsobom ľuďom ukázať, ako by dizajn prevádzok mohol byť vizuálne prívetivejší.

Ako príklad mu poslúžili nové autobusy. „Nové autobusy sú bez exteriérovej reklamy. Všeobecne nám ide o zlepšovanie verejného priestoru. Cieľom nie je vytvárať intenzívny tlak na prevádzky,“ zopakoval.

Lívia Gažová, manažérka projektov verejného priestoru a architektúry Trenčín 2026, vysvetlila, že tento dokument nie je reštriktívny.

„Snaží sa uvádzať praktické a zrozumiteľné tipy pre prevádzky, ako môžu zlepšiť svoju komunikáciu, kde platí heslo menej je viac. V urbanizme má veľký význam to, ako vnímame prízemie ulíc. Má to byť koncepčný dokument, ktorý nám pomôže naplniť ciele projektu Mesto pretvorené, ktorý manažujeme,“ spresnila.

Manuál reklamy ponúka aj pozitívne príklady prevádzok z Trenčína. Medzi nimi sa ocitla aj kaviareň a pražiareň Oucafé. O jednoduchosti dizajnu prevádzky porozprával Michal Beňo, spolumajiteľ kaviarne a pražiarne. Zdroj: Trenčiansky Štandard

Ako príklad mesta, ktoré dlhodobo reguluje vizuálny smog, menovala hlavné mesto Holandska. „Keď sme boli na pracovnej ceste v Amsterdame, tak som sa pýtala, ako tam funguje regulácia reklamy a úprimne mi povedali, že toto riešili pred 20 rokmi. Tá spoločnosť sa stále mení,“ skonštatovala Gažová.

Európska kvalita

Manuál pôvodne vznikol pre mestskú časť Brno-střed. Jeho autorkou je česká expertka na vizuálny smog a grafická dizajnérka Veronika Rút Fullerová. Tá v Trenčíne pripravila analýzu (2021 až 2022) stavu verejného priestoru a plán jeho zlepšenia, na základe ktorého bola vypracovaná stratégia po vzore českého mesta Brno, ktoré je nám geograficky, kultúrne, historicky aj hodnotovo blízke. Cieľom je priblížiť sa kvalitou verejného priestoru k európskym mestám.

„Licenciu na dokument sme získali bezplatne od mestskej časti Brno-střed, za čo sme veľmi vďační. Manuál sme prispôsobili podmienkam v Trenčíne a pripravili ho v tíme Trenčín 2026 v spolupráci s Útvarom územného plánovania mesta Trenčín a Krajským pamiatkovým úradom,“ ozrejmila Gažová.  

Mesto chce prevádzkam pomôcť

V Trenčíne bola vytvorená pozícia mestského kurátora, ktorý má na starosti verejný priestor. „Mesto sa začalo vzdelávať v medzinárodnom programe Cities in Placemaking, kde sa spolu s mestami ako Rotterdam, Helsinki, Wroclaw či Bergen učí vytvárať príjemné miesta, kde ľudia radi trávia čas,“ skonštatoval tím EHMK 2026.

Mestský kurátor Omar Mirza manuál vníma ako praktickú príručku ponúkajúcu návod, ako pomocou kvalitného súčasného dizajnu zlepšovať verejný priestor a najmä komunikáciu v ňom. „Manuál pozostáva z dvoch častí, prvá sa venuje dizajnu prevádzok a druhá vonkajšej reklame,“ doplnil.

Mirka Gúčiková, PR manažérka projektu Trenčín 2026, dodala, že mesto chce prevádzkam takýmto spôsobom vlastne ponúknuť pomocnú ruku.

Medzi pozitívnymi príkladmi prevádzok z Trenčína sa ocitla aj známa trenčianska optika. O vizuáli prevádzky porozprávala Žofia Žatková, spolumajiteľka Optik Teo. Zdroj: Trenčiansky Štandard

Manuál bude predstavený verejnosti v utorok 30. 4. 2024 o 17:30 v Malej sále KKC Hviezda v Trenčíne. Verejnosť sa na podujatí dozvie, čo je predmetom jeho obsahu a ako ho môžu uchádzači využiť v praxi.

„Nebude chýbať debata s odborníčkami a odborníkmi na tému vizuálneho smogu a verejná diskusia. Viac informácií nájdete na www.trencin2026.sk/mesto-pretvorene,“ uzavrel tím EHMK 2026.

Kvety dotvárajú nielen výklad, ale aj interiér Optiky Teo. Na fotke rodina Žatkových. Foto: Trenčiansky Štandard
Čisté línie, kvety a zrkadlo. Foto: Trenčiansky Štandard
Interiér optiky ladí s exteriérom. Foto: Trenčiansky Štandard
V jednoduchosti je krása. Vkusné magnetické tabule v kaviarni Oucafé možno jednoducho aktualizovať. Foto: Trenčiansky Štandard

Ďalšie články