Národný dopravca modernizuje vozový park. Nové vlaky pribúdajú aj v Trenčianskom kraji

Národný dopravca modernizuje svoj vozový park. Nové vlaky pribúdajú aj v Trenčianskom kraji Elektrické vlaky Panter. Zdroj: Railpage.net

TRENČÍN – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má v pláne ďalší krok v modernizácii svojho vozového parku prostredníctvom zakúpenia šiestich nových elektrických vlakov s kapacitou stoviek miest. Jazdiť budú aj v Trenčianskom kraji.

Tento krok predstavuje pokračovanie úspešného projektu, v rámci ktorého už ZSSK zakúpila 14 podobných vozidiel. Tie nové radu 660 majú byť nasadené v regionálnej doprave na linkách Žilina – Trenčín a na linke Žilina – Liptovský Hrádok.

Nahradia tak dnes jazdiace elektrické jednotky 661, ktoré predstavujú identické vozidlo, len v kratšom trojčlánkovom prevedení s kapacitou 247 miest. Jednotky 661 budú následne presunuté na linky Zvolen – Banská Bystrica a Pezinok – Bratislava, Petržalka. 

Od nákupu vo výške 61 miliónov eur, ktorý bude financovaný zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti SR, štátny dopravca očakáva prílev nových cestujúcich, zvýšenie kvality a konkurencieschopnosti železničnej osobnej dopravy, ale tiež zníženie emisií skleníkových plynov a ďalších znečisťujúcich látok.

Pochybnosti analytikov

Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) je všeobecne obmena vozidiel potrebná. Z celkového počtu približne 90 elektrických súprav jazdiacich v regionálnej doprave bude v roku 2026 stále v prevádzke ešte minimálne 15 starých elektrických rušňov s priemerným vekom 35 rokov. Ich životnosť je pritom približne 40 rokov.

Nasadenie nových elektrických jednotiek v Trenčianskom a Žilinskom kraji však podľa nich nie je dostatočne zdôvodnené a kvalitu prepravy nezvýši. 

„Nové vlaky nahradia menej starých súprav, ako by mohli. Slúžiť totiž majú najmä na zvýšenie kapacity, a to aj tam, kde nebudú efektívne využité a kde už dnes jazdia moderné súpravy. Odporúčame prehodnotiť plánované umiestnenie vozidiel. Kvalitu osobnej železničnej dopravy môže projekt viac zvýšiť prevažne v okolí Košíc, kde je veľa starých vlakov na výmenu,” ozrejmil ÚHP.

Národný dopravca odporúčania analytického útvaru berie na vedomie, za svojím rozhodnutím si ale nateraz stojí. 

„Tým, že vychádzame z exaktných a relevantných prevádzkových dát, môžeme uviesť, že o ich efektívnom využití rozhodujeme s vyššou mierou znalosti. Plánovaným prevádzkovým nasadením reflektujeme na aktuálny dopyt a prepravné prúdy cestujúcich v rámci regionálnej dopravy. V prípade iného ako aktuálne predpovedaného vývoja, pristúpime, samozrejme, k prehodnoteniu,” povedal pre Trenčiansky Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Posila na vyťažených trasách

Ministerstvo dopravy chce postupne modernizovať a zefektívniť celú slovenskú železničnú infraštruktúru. Tá by sa mala stať atraktívnou a komfortnou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave. 

Od 15. februára 2024 jazdia na dvoch mimoriadne vyťažených trasách Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky nové vysokokapacitné vlaky Kiss od výrobcu Stadler. Celkovo budú štyri, tri z nich už cestujúcich vozia. Posledný kus dostane ZSSK najneskôr do novembra 2024.

Rezortu sa vlaky podarilo zabezpečiť ešte zo starých eurofondov za necelých 77 miliónov eur. Odvezú 611 ľudí, na sedenie v 1. triede je 30 miest a 552 miest je v 2. triede. V lokalitách, kde je to možné, ponúknu rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu.

Elektrický vlak Panter 660. Foto: Nino Belovič. Zdroj: Railpage.net
Vysokokapacitný vlak Kiss. Foto: Pepe Bukovský. Zdroj: Railpage.net

Ďalšie články