Mamička z Púchova chce vrátiť deti tam, kam patria. Založila krúžok, ktorý na Slovensku chýbal

Deti prostredníctvom hier spoznávajú jednoduché fyzikálne zákony. Foto: Kristína Melišíková Deti prostredníctvom hier spoznávajú jednoduché fyzikálne zákony. Foto: Kristína Melišíková

TRENČÍN/PÚCHOV – Podľa Viktórie Jurenkovej z Púchova deti nepatria na gauč. Ich ruky sú stvorené na hrabanie v hline, trhanie trávy či lámanie paličiek, pričom ich prsty sa trénujú v blate, nie kĺzaním po tablete. Preto chce prostredníctvom svojho projektu vrátiť deti tam, kam patria. Do prírody.

Viktória Jurenková (30) je mamou dvoch detí, ktorá sa snaží materstvo nielen prežiť, ale si ho aj užiť. Ako formu psychohygieny založila mamičkovský profil na Instagrame @mamovinky, kde inšpiruje tipmi na jednoduché aktivity s deťmi. Zároveň ako lektorka senzorických aktivít Prploši hovorí: „Nechajte deti zašpiniť sa, sú, našťastie, plne umývateľné.“ 

Kedy vznikol nápad organizovať senzorické aktivity pre deti?

Moje deti milujú hranie v hline, bagrovanie piesku, „umývanie“ riadov a podobné špinavé aktivity. Často som sa stretávala s tým, ako iné mamičky konštatovali „och, toto by som ja nedokázala.“ A ja tomu rozumiem. Upratovanie tej spúšte a pranie môže, koniec-koncov, trvať dlhšie než chvíľka ticha.

Preto mi minulý rok blysla hlavou myšlienka – čo keby existovalo miesto, kde sa deti slobodne môžu hrať, zašpiniť a zamáčať s tým, že rodičia to potom nemusia upratovať? Pátrala som na internete a objavila takzvané „sensory & messy play“ – v zahraničí už úplne bežné senzorické a špinavé aktivity organizované pre tých najmenších.

Bingo! To je to, čo som hľadala. Chcela som na podobný krúžok prihlásiť aj moje deti, avšak na moje prekvapenie som v blízkom ani vzdialenom okolí (vtedy dokonca ani na celom Slovensku) nič podobné nenašla. Nuž, skúsila som si ho teda založiť sama s obavami, či sú aj iné maminky takémuto „prplaniu“ otvorené.

Dnes však môžem povedať, že sú. Hodiny senzorických hier konečne aj na Slovensku zažívajú akýsi boom a detičky tak majú možnosť okúsiť rôzne zmyslové materiály.

Čo je ich cieľom? Aké výhody tieto aktivity ďeťom sprostredkovávajú?

Môže sa na prvý pohľad zdať, že hrabanie v blate predsa nemôže mať na ich vývoj žiadny pozitívny vplyv. Opak je pravdou. Je priam nevyhnutné. Presýpanie, prelievanie a skúmanie rozličných materiálov jedinečne rozvíja jemnú aj hrubú motoriku, zmyslové vnímanie, kognitívne schopnosti, sústredenie a predstavivosť.

Deti takto spoznávajú jednoduché fyzikálne zákony, podnecujú svoju zvedavosť a kreativitu. V neposlednom rade senzorické aktivity uvoľňujú stres a napätie. Môžeme to pripodobniť relaxu dospelých, ktorí sa odreagujú napríklad pri záhradkárčení, pečení alebo maľovaní. Aktivity bývajú veľmi nápomocné aj pre deti s poruchou autistického spektra.

Pre deti akých vekových kategórií sú vaše senzorické hry vhodné?

Pri takýchto aktivitách je ťažké stanoviť konkrétnu vekovú hranicu. Prplanie baví deti bez ohľadu na vek. Častokrát mi samy maminky na hodinách povedia, že aj ony sa dobre zabavili. Odporúčaný vek na mojich hodinách som stanovila od cca 1 do 5 rokov.

Nie je to pevná hranica, je to len odporúčanie. Chodia k nám aj menšie detičky, ale boli už aj staršie. Všetko závisí od konkrétneho dieťaťa. Samozrejme, plne rešpektujem, že to nie je pre každého. Treba prísť a skúsiť, či si u nás dieťa nájde „to svoje“.

Aké materiály majú deti k dispozícii?

Snažím sa ponúkať rozmanitý suchý aj mokrý senzorický materiál. Deti sa u nás často hrajú jednak s prírodnými materiálmi – pieskom, hlinou, vodou, kamienkami. Aby však aktivity boli rôznorodé, často trávim večery tým, že varím plastelínu alebo kinetický piesok z múky, sliz zo psyllia, blato zo škrobu, šumivé bomby zo sódy bikarbóny a podobne.

Snažím sa vo veľkej väčšine používať materiály z jedlých surovín a bezpečné aj pre malých ochutnávačov. Napriek tomu nie sú určené na konzumáciu a je potrebný neustály dozor rodičov na svoje deti.

Všetky materiály sú doplnené nástrojmi na tréning jemnej motoriky – rôzne naberačky, pipety, lieviky, kliešte, pinzety vhodné akurát do malých ručičiek. Aby boli aktivity lákavé, je možnosť vyskúšať si LED panel, Piklerovej triangel, senzomotorický koberček alebo montessori drevené hračky.

Ako prebiehajú hodiny prplošov a aká je úloha rodičov?

Na hodiny Prplošov sa treba vopred prihlásiť, pretože kapacita je obmedzená. Na deti čakajú materiály rozdelené na viaceré stanovištia, ktoré sa každou hodinou mierne obmieňajú. Deti sa na každom stanovišti môžu hrať, ako samy chcú – v sensory play nechávame na ne, aby boli kreatívne a skúmali materiály spôsobmi, aké im vyhovujú.

Rodič tu má rolu len akéhosi sprievodcu. Hodiny trvajú 60 min. Po skončení musia rodičia detičky väčšinou prezliecť, preto je nutnosťou doniesť im náhradné oblečenie. Potom nasleduje moje minimálne dvojhodinové upratovanie spúšte (smiech).

Ako môžu rodičia prihlásiť svoje deti na tieto senzorické aktivity?

Hodiny pripravujem momentálne na každý štvrtok o 9:30 a 16:30. Stretávame sa v Púchove v nových priestoroch CVČ Včielka na Námestí Slobody. Všetky informácie, možnosť prihlásenia, ako aj fotky a videá z nášho prplania nájdete na profile PRPLOŠI sensory & messy play na Facebooku aj Instagrame.

Ďakujem, že deti nechávate spoznávať svet všetkými svojimi zmyslami.

Viktória Jurenková. Zdroj: Archív Viktórie Jurenkovej
Deti prostredníctvom hier spoznávajú jednoduché fyzikálne zákony. Foto: Kristína Melišíková
Senzorické aktivity uvoľňujú v deťoch stres a napätie. Foto. Kristína Melišíková
Deti pracujú s rozmanitým suchým aj mokrým senzorickým materiálom. Foto: Kristína Melišíková
Deti sa na každom stanovišti môžu hrať, ako samy chcú. Foto: Kristína Melišíková
Viktória Jurenová ponúka deťom možnosť zašpiniť sa. Foto: Kristína Melišíková

Ďalšie články