Chcel by som, aby sa prelomilo zlé meno Leteckých opravovní Trenčín, hovorí nový muž na ich čele

Juraj-Laus-titulna-foto Vrtuľník Mi-8MSB. Juraj Lauš generálny riaditeľ a predseda predstavenstva LOTN. Foto: Michal Srnánek (LOTN)

TRENČÍN – Letecké opravovne sú tradičným trenčianskym podnikom, ktorý má 272 zamestnancov. Od novembra majú nového riaditeľa, s ktorým sme sa porozprávali o personalistike, duálnom vzdelávaní, pripravovaných projektoch a budúcich ambíciách.

Letecké opravovne Trenčín, a. s., vznikli v roku 1949. Sú jedinou spoločnosťou svojho druhu na Slovensku, ktorá poskytuje svoje služby zákazníkom z celého sveta. Spoločnosť vykonala doteraz desiatky modernizácií a stovky opráv vojenských a civilných lietadiel, vrtuľníkovej a inej techniky.

V novembri minulého roka sa historicky 14. riaditeľom LOTN stal Juraj Lauš, ktorý v pozícii nahradil Ľubomíra Galka. Lauš má v oblasti bohaté skúsenosti, v spoločnosti predtým pôsobil na pozícii výkonného riaditeľa a riaditeľa letiska Trenčín. Do súčasnej funkcie ho menovali 10. novembra 2023.

Ako prebiehalo menovanie za nového generálneho riaditeľa? Prišiel osobne za vami minister obrany? 

Minister obrany Roberta Kaliňák prišiel osobne do LOTN spoločne s Generálnym tajomníkom služobného úradu Petrom Krajčírovičom. Menovaný som bol po odvolaní bývalého generálneho riaditeľa pána Galka.

V čom bude vaše manažovanie LOTN oproti vášmu predchodcovi iné?

Ja sa vždy snažím komunikovať priamo s ľuďmi a riešiť problémy, ktoré má naša spoločnosť, ako sa povie „za horúca“. Nehľadám riešenie v úzkom kruhu, snažím sa o diskusiu za účasti celého manažmentu. Informovanosť je veľmi podstatná a napomáha k riešeniam. Jeden z hlavných problémov, ktoré v súčasnosti riešime, je personálna otázka.

Vykonávanie spätnej montáže na lietadle L-39ZO pre afrického zákazníka. Foto: Michal Srnánek (LOTN)

Načrtli sme personalistiku. V uplynulých rokoch na Slovensku chýbajú odborníci na opravy leteckej techniky. Ako chcete riešiť túto oblasť?

Personalistika je tu dlhodobo zanedbávaná. Veľa pracovníkov máme v preddôchodkovom veku. Pre mladých ľudí tu nebola ponúkaná vízia budúceho rastu. Základná vec, akou je anglický jazyk pre mechanikov, bola veľmi zanedbaná.

Taktiež chýbala motivácia na vzdelávanie a rozširovanie kvalifikácií. To sa teraz spolu s kolegami snažíme zvrátiť tak, aby naša spoločnosť chytila v tomto smere nový vietor. Takisto hľadáme možnosti, aby bol konečne personál preškolený na nové typy leteckej techniky, ktoré sú zavedené v Ozbrojených silách SR. Tu sa snažíme o nadviazanie spolupráce so spoločnosťami z členských krajín NATO.

V areáli spoločnosti sídli Stredná odborná škola letecko-technická. Chceli by ste zapracovať na rozvíjaní duálneho vzdelávania?

Za posledné roky, ak sa žiaci nedostali na prax do inej spoločnosti, skončili u nás, boli sme pre nich akási posledná voľba. My chceme spolu s kolegami zaviesť štandardné duálne vzdelávanie a taktiež rozšíriť a zatraktívniť stávajúci systém odbornej praxe v spoločnosti. Chceme si tých ľudí začať vychovávať tak, aby keď zmaturujú, mohli nastúpiť priamo do spoločnosti alebo pokračovať na VŠ možno aj s naším štipendiom.  

 Vykonávanie spätnej montáže na lietadle L-39ZO pre afrického zákazníka. Foto: Michal Srnánek (LOTN)

Aké projekty budete realizovať v tomto roku? Ktoré typy lietadiel alebo vrtuľníkov by mohli u vás prejsť opravou? Vieme, že Slovenskej republike by mali dodať stíhačky typu F-16 a práve LOTN by sa mali starať o ich údržbu.

Áno, pripravujeme sa na údržbu týchto lietadiel, aby sme mohli Ozbrojeným silám Slovenskej republiky ponúknuť adekvátnu a certifikovanú údržbu s vycvičeným personálom. Ako som už spomenul, hľadáme taktiež aj možnosti spolupráce so spoločnosťami, ktoré sú roky etablované v opravách stíhačiek typu F-16, pre túto techniku potrebujeme podporu skúseného partnera. Ide o úplne iný systém údržby, aký sa v LOTN vykonával doposiaľ.

V súčasnosti pripravujeme zmluvu na opravu vrtuľníka Mi-8, ktorý je v civilnom registri Európskej únie a má civilného majiteľa. Náhradné diely sú takisto na území Európskej únie, takže nám nič nebráni v oprave. Prebieha odovzdávanie vrtuľníka Mi-8MTV1 pre lotyšského zákazníka a máme tu lietadlá L-39 na ktorých vykonávame generálnu opravu pre afrického zákazníka.

Čo sa týka lietadiel typu L-410, tam vykonávame momentálne opravy iba pre potreby Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

Je tu ešte jeden projekt, na ktorý som obzvlášť hrdý, a to spolupráca s Vojenským historickým ústavom Bratislava, pre ktorý opravujeme leteckú techniku, ktorá patrí pod Vojenské historické múzeum v Piešťanoch.

Tu šikovnými rukami našich ľudí prešlo od začiatku tohto projektu niekoľko typov lietadiel a vrtuľníkov ako Mig-15, 19PM, 21US, 23BN, SU-7BM, L-29RS, L-39V, Mi-4, MI-8PPA, MI-24DU, L-410FG a IL-28. Na tento rok máme v pláne ďalšie 4 kusy leteckej techniky. Verím, že táto informácia poteší hlavne nadšencov vojenskej histórie.

Čo sa týka letiska, podarilo sa nám vymeniť kompletné oplotenie areálu letiska, ktoré bolo vo veľmi zlom technickom stave. Čiastočne sa nám podarilo zmodernizovať vežu. Na jeseň tohto roku by sme mali začať s obnovou svetelnej techniky, tento projekt je už vysúťažený a jeho realizácia je plánovaná s ohľadom na akcie, ktoré na letisku prebiehajú od apríla do augusta.

Lietadlo L-410UVPE-20 počas funkčných skúšok. Foto: Michal Srnánek (LOTN)

Ako ovplyvnila špeciálna vojenská operácia prácu a chod LOTN?

Vojna na Ukrajine nás poznačila veľmi negatívne. Hlavne opravy vrtuľníkov typu Mi-8 a všetkých jeho variant, ktoré sa realizovali v našej spoločnosti. Tento typ vrtuľníkov je ruskej výroby a väčšina dielov pochádza teda z Ruskej federácie. V súčasnosti je do Európskej únie zakázaný dovoz dielov z Ruskej federácie, a preto máme problémy zabezpečiť tieto diely a následne vykonávať plnohodnotné generálne opravy. Sankcie nám to neumožňujú.

Koncom roka 2022 ste spustili projekt výroby komponentov pre 3D izraelské rádiolokátory (radary). Čo máte na starosti?

Pre izraelskú spoločnosť ELTA sme hlavný priemyselný partner. Pod nami zastrešujeme projektovým manažmentom celý dodávateľský reťazec priemyselnej spolupráce, čo sú ďalšie tri slovenské spoločnosti. Je to firma Aliter, Vývoj Martin a Matador. Každá z týchto firiem robí na radaroch veľmi významné časti.

Taktiež ako LOT-ka robíme montáž vstupno-výstupných mikrovlnných členov, o nich sa dá zjednodušene povedať, že sú srdcom radaru. Celá integrácia a implementácia radarov bude prebiehať v LOTN a následne sa budú odovzdávať Ozbrojeným silám Slovenskej republiky.

Vykonávanie nálezových prác na Mi-8MSB pred začiatkom generálnej opravy. Foto: Michal Srnánek (LOTN)

Aký rok si prajete, aby mali Letecké opravovne v Trenčíne? Kde by ste chceli tento tradičný trenčiansky podnik vidieť v budúcnosti?

Prial by som si, aby sa zlepšilo vnímanie LOT-ky, aby bola LOT-ka opäť synonymom hrdosti na tradičného zamestnávateľa v regióne. Našou snahou je zlepšiť aj spoluprácu s Ozbrojenými silami, ktorá je pre nás ako podnik ministerstva obrany kľúčová.

Čo sa týka letiska, je pre mňa osobne veľmi dôležité, aby trenčianske letisko zostalo letiskom a aby sa dostalo do takej kondície, aby sme sa zaň aj ako Trenčania nemuseli hanbiť. Malo by spĺňať štandardy vnútroštátneho neverejného letiska a napĺňať požiadavky OSSR.

Keď raz budem z tohto miesta odchádzať, lebo každý raz odíde, chcel by som, aby bol zavedený v portfóliu spoločnosti minimálne jeden nový typ leteckej techniky. Prial by som si, aby tu boli stabilní a spokojní zamestnanci, ktorí budú hrdí na spoločnosť, v ktorej pracujú.


Ďalšie články