Trenčianska nemocnica sa ocitla na chvoste rebríčka kvality služieb. Čo na to vedenie?

IMG_3013 Rebríček kvality nemocníc je vonku. Ako pacienti ohodnotili trenčiansku nemocnicu? Ilustračné foto: Trenčiansky Štandard

TRENČÍN – Zdravotná poisťovňa (ZP) Dôvera minulý týždeň zverejnila rebríček najlepších a najhorších nemocníc za rok 2023. V rámci kategórie univerzitných a fakultných nemocníc, ktorú tvorilo 14 nemocníc, skončila Fakultná nemocnica Trenčín (FN TN) na 11. mieste. Nemocnicu výsledok nepotešil.

Prieskum pozostával z 12 otázok a odpovedať naň mohli len dospelí pacienti. Dotazník mapoval spokojnosť klientov so správaním lekárov a sestier, úrovňou ubytovania, stravy, hygieny a so zdravotnou starostlivosťou.

Výsledky prekvapili

Aktuálny prieskum spokojnosti pacientov s hospitalizáciami v našich nemocniciach prekvapivo vykazuje pozitíva. „Celkové hodnotenie sa zlepšilo z priemernej známky 1,54 v roku 2022 na 1,46 v roku 2023 a po prvý raz za posledných 10 rokov sa tak dostalo pod hodnotu 1,5. Veľmi dobré hodnotenie takzvaných hotelových služieb sme zaznamenali v detských nemocniciach, najmä v Banskej Bystrici a v Košiciach,“ uviedla poisťovňa na svojej stránke.

„Víťazom kategórie všeobecných nemocníc je Hornooravská nemocnica v Trstenej. Počas posledných 10 rokov sa ani raz nezmestila do prvej desiatky, no v poslednom hodnotení vystrelila o 21 miest, čím jej patrí aj titul Skokan roka,“ skonštatoval člen predstavenstva Dôvery Marian Faktor.

Vyhodnotených bolo približne 9-tisíc vyplnených dotazníkov. S najlepším hodnotením obišli zariadenia v Žilinskom a Prešovskom kraji. „Z hľadiska odbornosti boli najlepšie hodnotené onkológia v gynekológii a onkológia v ortopédii. Ako už býva zvykom, muži hodnotia hospitalizácie v priemere lepšími známkami ako ženy, mladší pacienti sú prísnejší ako starší, a najhoršie známky dostávajú nemocnice za stravu,“ zhrnula poisťovňa na stránke.

Trenčianska nemocnica chce napredovať

V kategórii Fakultné a univerzitné nemocnice vyhodnotili dovedna 14 nemocníc. FN TN skončila na 11. mieste, čo vedenie nepotešilo.

„Z celkového počtu liečených a hospitalizovaných pacientov našej nemocnice tvorí podiel práve poistencov ZP Dôvera takmer 30 percent. Našou prioritou je poskytovať pacientom všetkých zdravotných poisťovní kvalitnú zdravotnú starostlivosť,“ uviedla pre redakciu hovorkyňa FN TN Martina Holecová.

Dodala, že keďže nemocnici nie sú známe presné kritériá, ktoré pacienti hodnotili, nemocnica sa nevie vyjadriť ku konkrétnym oblastiam, v ktorých majú medzery. Podľa jej slov sa nemocnica aj z vlastnej iniciatívy snaží získavať spätnú väzbu na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, aby mohla napredovať.

„Všetci naši pacienti majú k dispozícii na ambulanciách a lôžkových častiach Dotazníky spokojnosti pacientov. Tieto dotazníky v pravidelných štvrťročných intervaloch interne vyhodnocujeme za účelom získania spätnej väzby, v ktorých oblastiach máme priestor na zlepšenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

V rámci finančných možností sa snažia renovovať nemocničné pracoviská tak, aby sa pacienti cítili príjemne, bezpečne a aby boli v modernejšom prostredí. „Náš personál býva pravidelne edukovaný s cieľom zlepšiť prístup k pacientom a zefektívniť informovanosť. Veríme, že táto naša iniciatíva a vykonané kroky budú smerovať k celkovému zlepšeniu mena nemocnice a odzrkadlia sa v ďalších pacientskych hodnoteniach,“ uzavrela Martina Holecová.


Ďalšie články